Author(s):Keywords:
Darko Petković, Emir Đulić, Adnan Lihić, Haris Buljubašić (B&H)dualno obrazovanje, privreda, univerzitet, umrežavanje, sinergija, praksa
Abstract:
Razvoj novih studijskih programa kao i re–inženjering postojećih je složen i multidisciplinaran proces koje visokoškolske organizacije provode. Novi studijski programi trebali bi da budu izraz realnih potreba društva te bi trebali da zadovolje svaku od tri misije univerziteta. Nažalost, sadašnja praksa u Bosni i Hercegovini kao i zemljama regiona, nas često demantuje jer broj studijskih odsjeka daleko premašuje mogućnosti visokoškolske organizacije (u ljudskom, finansijskom,infrastrukturnom i dr. ključnim elementima) i ne predstavlja doprinos razvoju niti u jednom segmentu. U radu je otvorena problematika dualnog sistema studiranja o kojoj se danas puno diskutuje kao o ključu rješenja nagomilanih problema nezaposlenih, veće efikasnosti privrede i poboljšanja opšteg ambijenta poslovanja i privrede BiH. Prezentiran je studijski program Dizajn i tehnologije u drvopreradi koji je uveden prije 3 godine i koji je koncipiran na bazi dualnog obrazovanja.
Cite as:
Darko Petković, Biljana Vojvodić, Duška Radmanović, Tatjana Radaković (2023).
Model organizacije dualnog sistema obrazovanja – iskustva prve generacije studija Dizajn i tehnologije u drvopreradi. Quality 2023 (S. Jašarević, S. Brdarević, editors), ISSN 1512-9268, Neum, B&H, 19-21 June 2023., pp. 291-298
043-Q23-072


DISCLAIMER: Professional – scientific papers published in Conference proceedings are published in the original. Papers were reviewed by members of the Scientific Committee. Authors are responsible for technical and linguistic correctness of the text.
WARNING: This is an open access publication which means that all content is freely available without charge to the user or his/her institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles in this journal without asking prior permission from the publisher or the author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.
The greatest possible effort is put to ensure that the Proceedings are complete and accurate, but it does not imply any warranty or liability. The authors and publisher have no obligation or responsibility to any person or entity in connection with any damage or loss due to the information published in the Conference Proceedings.

Recommended Articles