Author(s):Keywords:
Darko Petković, Biljana Vojvodić, Duška Radmanović, Tatjana Radaković (B&H)rangiranje, kvalitet, visokoškolske ustanove, studijski programi
Abstract:
Više nego ikada ranije objave rezultata rangiranja visokoškolskih ustanova (univerziteta) u svijetu u 2022. i početkom 2023.godine godini pobudile su pažnju akademske i druge javnosti u BIH i regionu Jugoistočne Evrope (JIE). Uskraćivanja priznavanja diploma, akcije na razotkrivanju raznih malverzacija u sektoru obrazovanja samo su bile uvod u objave rezultata Webometrics ili Šangajske liste. I nakon toga krenule su lavine komentara često vrlo neupućenih u sisteme rangiranja koji su danas zaista brojni u cijelom svijetu. Rangiranje služi različitim svrhama: odgovara na zahtjeve korisnika za informacijama koje se odnose na položaj/ugled visokoškolskih ustanova, stimulišu konkurenciju između visokoškolskih ustanova, daju određena obrazloženja koja se mogu koristiti za dodjelu sredstava, te pomažu u razlikovanju između raznih vrsta ustanova i raznih programa i disciplina. Rangiranja su vrlo popularna kod studenata i njihovih roditelja prilikom izbora visokoškolske institucije, menadžmentima institucija su značajna sa aspekta pozicije institucije kao i visine školarina, a širokom krugu zainteresovanih pružaju brojne podatke svojim eksplicitnim (mjerljivim) pokazateljima stanja. Takođe doprinose definiciji „kvaliteta“ visokoškolskih ustanova u okviru sistema visokog obrazovanja, nadopunjujući procjene kvaliteta provedene u postupcima vanjskog vrednovanja. Projektom rangiranja visokoskolskih ustanova u Republici Srpskoj realizovanim u periodu 2020-2022.godina, koji je jedan od prvih ove vrste u širem regionu, Agencija za visoko obrazovanje Republike Srpske je otvorila novo područje svoga rada, sa ciljem da se kvalitet rada VŠU u RS u svojoj kompleksnosti podigne na viši nivo. Bitno je naglasiti da su rangirane VŠU u rangu fakulteta (visoke škole) a ne univerziteta kao cjeline, jer praksa u širem kontekstu visokog obrazovanja pokazuje da unutar složene cjeline (univerzitet) koju obično rangiramo postoje jedinice (fakulteti) koje se bitno razlikuju u doprinosu vidljivosti i kvalitetu rada. To u velikoj mjeri pomaže i u sistemu akreditacije VŠU jer neke etablirane institucije se tako nalaze u poziciji da dijele sudbinu onih čiji rad i rezultati su vrlo upitni.
Cite as:
Darko Petković, Biljana Vojvodić, Duška Radmanović, Tatjana Radaković (2023). Značaj razvoja kompleksnih modela rangiranja visokoškolskih ustanova u Republici Srpskoj. Quality 2023 (S. Jašarević, S. Brdarević, editors), ISSN 1512-9268, Neum, B&H, 19-21 June 2023., pp. 281-290
042-Q23-034


DISCLAIMER: Professional – scientific papers published in Conference proceedings are published in the original. Papers were reviewed by members of the Scientific Committee. Authors are responsible for technical and linguistic correctness of the text.
WARNING: This is an open access publication which means that all content is freely available without charge to the user or his/her institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles in this journal without asking prior permission from the publisher or the author. This is in accordance with the BOAI definition of open access.
The greatest possible effort is put to ensure that the Proceedings are complete and accurate, but it does not imply any warranty or liability. The authors and publisher have no obligation or responsibility to any person or entity in connection with any damage or loss due to the information published in the Conference Proceedings.

Recommended Articles